De gemiddelde vliegtijd van vluchten tussen Nederland en Curaçao is van verschillende factoren afhankelijk. Het hangt er ook vanaf welke definitie je hanteert voor vliegtijd. Wij hebben het over de tijd vanaf het moment dat het vliegtuig begint met taxiën naar de startbaan tot het moment dat het vliegtuig na de vlucht aan de gate staat. Het ‘in file staan’ bij de startbaan – wat op Schiphol weleens wil gebeuren – zal de totale vliegtijd doen oplopen. Hetzelfde geldt voor het taxiën van en naar de gate. Als er op Schiphol de Polderbaan gebruikt wordt, dan is er al zo’n 15 tot 20 minuten nodig voor het taxiën.
De route en weersomstandigheden beïnvloeden de vliegduur. Krijg je als piloot een langere route toegewezen, dan zal het vliegtuig mogelijk meer tijd in de lucht nodig hebben. Bij een hogere kruissnelheid hoeft dat niet persé het geval te zijn.
De hoeveelheid wind mee of wind tegen heeft vrij veel invloed op de vliegsnelheid en daarmee op de vliegtijd. Op de route naar Curaçao is er vaak voor een groot deel sprake van ‘wind tegen’ op hogere hoogte, waardoor het vliegtuig op de heenweg langzamer vliegt. Een kruissnelheid van omgerekend 800 tot 850 kilometer per uur is dan normaal. Op de vlucht naar Amsterdam zorgt ’tail wind’ ervoor dat je letterlijk de wind in de vleugels krijgt. Met een goede wind mee kunnen de kruissnelheden oplopen tot rond de 1000 kilometer per uur.
De gemiddelde vliegtijd van Amsterdam naar Curaçao bedraagt ongeveer 9,5 tot 10 uur. Dit geldt voor rechtstreekse vluchten.
De gemiddelde vliegtijd van Curaçao naar Amsterdam ligt rond de 9 uur. Met een flinke wind in de rug en een korte route kan de vliegtijd verkort worden naar 8 tot 8,5 uur.